tisdag 19 februari 2013

Mintmaräng


Mintmaränger till dopfika

Ikväll svängde jag för andra gången i mitt liv ihop en marängsmet med mint i. Och utan visphjälp av min käre fästman. Jag använde elvispen istället. De är förstås till dopet på lördag. Mitt liv består av att göra pompom´s och att baka just nu. Men inte mig emot :) Det skulle med glädje kunna vara min dagligsyssla för resten av livet. Längtar så tills dopet går av stapeln! 





Recept

Ingredienser:

6 st äggvitor
6 dl florsocker
1 tsk pepparmintsarom
röd karamellfärg

Sätt ugnen på 100 grader. Blanda äggvita och florsocker i en bunke som tål hetta. Ställ bunken över ett sjudande vattenbad och vispa i ca 5 min tills smeten blivit porös. Tag sedan bort den från vattenbadet,tillsätt pepparmintsaromen och fortsätt vispa tills smeten blivit fast. Häll tre st ränder i spritsern med karamellfärg. Lägg försiktigt i marängsmeten och börja spritsa ut ca 2-3 cm i diameter små maränger på en bakplåt med bakplåtspapper. Låt dom grädda ca 40 min i ugnen. Då får du maränger med hårt skal och sega i mitten. Mums! 
Lycka till!

Inga kommentarer: